Sunday, September 22, 2019

Pengenalan: Gaya Hidup Sihat



PENGENALAN

  • Gaya hidup sihat boleh ditakrifkan sebagai amalan tabiat hidup yang meningkatkan tahap kualiti kesihatan dan meninggalkan tabiat yang memudaratkan kesihatan.
  • Ia merupakan satu corak gaya hidup yang dikaitkan dengan individu yang mengamalkan tatacara kehidupan yang aktif dan cergas.
  • Satu amalan kehidupan yang membawa impak positif kepada diri seseorang, keluarga, masyarakat dan juga negara.
  • Contoh kehidupan yang sihat ialah individu tersebut hidup dengan penuh ceria tanpa mengalami sebarang masalah yang boleh menjejaskan kehidupannya untuk satu tempoh tertentu seperti penyakit, tekanan, emosi dan sebagainya.

Image result for jogging gif

Definisi dan Konsep Gaya Hidup Sihat :

Secara umumnya, Gaya Hidup Sihat ditakrifkan sebagai satu proses atau amalan kesihatan ke arah perubahan hidup yang memuaskan yang meliputi pelbagai aspek termasuklah penjagaan pemakanan yang seimbang, bersenam, mengawal tekanan atau stres, dan yang paling penting adalah menghindar diri daripada aktiviti-aktiviti yang negatif dan berisiko.

Image result for Persatuan Kesihatan Sedunia

Manakala menurut Persatuan Kesihatan Sedunia (WHO,1946)  pula mentakrifkan perkataan sihat dan kesihatan sebagai:

“Suatu keadaan sempurna dari segi fizikal, mental dan sosial dan tidak hanya ketika ketiadaan sakit. Kesihatan juga membawa erti kemampuan untuk meneruskan hidup dengan prospek positif ”.


Menurut kajian Lyons dan Langille (2001):

Konsep gaya hidup sihat dikategorikan sebagai “satu kehidupan yang seimbang di mana seseorang membuat satu pilihan dengan bijak. Walau bagaimanapun, segala pilihan ini dipengaruhi beberapa faktor. Mereka juga menerangkan bahawa gaya hidup yang sihat adalah suatu amalan untuk mengurangkan masalah kesihatan, pemulihan, mengurangkan tekanan hidup dan meningkatkan mutu kehidupan”.

Rujukan:
1. Gaya Hidup Sihat, pada pautan http://kiliknote.blogspot.com/2014/06/gaya-hidup-sihat.html

Kredit:
Dinie Hazmi Bin Mohammad Azli. (2019). Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa. Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan . Bahasa Melayu (A), Ambilan Jun 2019

3 comments: