Sunday, September 22, 2019

Lokasi Riadah Menarik di Malaysia

 Lokasi Yang Menarik Untuk Aktiviti Fizikal


1. Taman Tasik Titiwangsa




Taman Tasik Titiwangsa terletak di Jalan Kuantan iaitu di bahagian Timit Laut Kuala Lumpur. Ia merupakan antara taman rekreasi yang amat popular bagi aktiviti riadah di kalangan warga bandar di Kuala Lumpur.

Taman Tasik Titiwangsa ini juga merangkumi keluasan seluas 97 Hektar dan 57 Hektar daripadanya adalah keluasan Tasik Titiwangsa. Taman Tasik Titiwangsa juga menyediakan kelengakapan riadah yang lain seperti Padang Bola Sepak, Trek Berbasikal, Pusat Akuatik, dan banyak lagi! 

Anda bole navigasi untuk ke Taman Tasik Titiwangsa dengan pautan https://goo.gl/maps/dvqrjXcUt1DUXRYx7



2. Taman Tasik Ampang Hilir


Taman Tasik Ampang Hilir terletak di Desa Pahlawan Kuala Lumpur, Taman tersebut merangkumi kawasan seluas 16 Hektar yang 12 Hektar daripadanya adalah kawasan tasik.

Kawasan taman tersebut merupakan kawasan riadah yang popular di kalangan warga Kuala Lumpur kerana kemudahan prasarana yang lengkap seperti Dewan Serbaguna, Taman Permainan Kanak-kanak, Tandas Awam dan banyak lagi!

Klik Pautan untuk Navigasi ke Taman Tasik Ampang Hilir

3. Taman Botani Perdana



Taman Botani Perdana terletak berdekatan dengan bandar metropolitan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Taman Tasik Perdana tersebut berkeluasan sekitar 92 Hektar yang amat sesuai untuk aktiviti riadah seharian.

Ia juga berdekatan dengan tempat-tempat menarik di Malaysia seperti Planetarium Negara, Tugu Negara dan banyak lagi! 

Kawasan yang penuh dengan pohon-pohon hijau ini boleh dikunjungi di Taman Botani Perdana


4. Taman Tasik Datuk Keramat


Taman Tasik Datuk Keramat terletak di kawasan Datuk Keramat di Kuala Lumpur. Ia juga menjadi tumpuan bagi penduduk di sekitar kawasan Wangsa Maju untuk melakukan aktiviti riadah.

Taman Tasik Datuk Keramat berkeluasan seluas 14.86 Hektar. Ia menjadi destinasi utama bagi aktiviti "jogging" tidak kira di waktu pagi atau petang.

Habiskan waktu Riadah anda di Taman Tasik Datuk Keramat


Di sini saya sertakan rujukan

Larian 40 Taman #20: Taman Tasik Ampang Hilir. (2012). Diperoleh 22 September 2019, daripada http://larian40taman.blogspot.com/2012/06/larian-20-taman-tasik-ampang-hilir.html

Official Portal Visit Kuala Lumpur. (2019). Diperoleh 22 September 2019, Daripada http://www.visitkl.gov.my/visitklv2/index.php?r=column/cthree&id=61&place_id=907
Taman Botani Perdana | Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia. (2019). Diperoleh 22 September 2019, daripada http://www.malaysia.travel/ms-my/bn/places/states-of-malaysia/kuala-lumpur/perdana-botanical-gardens

Kredit: 

Muhamad Alif Naqiudin Bin Nazli. (2019). Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa. Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan . Bahasa Melayu (A), Ambilan Jun 2019

No comments:

Post a Comment