Sunday, September 22, 2019

Amalan Gaya Hidup Sihat: Kesan Mengabaikan Piramid Aktiviti Fizikal

Kesan Mengabaikan Piramid Aktiviti Fizikal


Seperti yang semua sedia maklum, kesihatan fizikal amatlah penting bagi seseorang untuk menjalani kehidupan yang baik. Fizikal diri merupakan sebuah tiket bagi kita untukkita hidup selesa tanpa kita terpaksa untuk memikirkan kesihatan kita apabila melakukan apa jua urusan sekali pun.

Jika tidak mengamalkan aktiviti fizikal atau gaya hidup sihat yang betul. ia aka memberi kesan kepada kita dalam tiga aspek iaitu Kesihatan, Mental Diri, dan juga Fizikal Diri.



1. Kesihatan

Apabila diri tidak mengamalkan piramid aktivti fizikal secara berterusan ia akan menyebabkan tahap kesihatan diri semakin menurun. Ini kerana, tahap kesihatan diri perlu sentiasa dilatih dari semasa ke semasa dengan kerap.

Jika ia diabaikan tanpa sebarang langkah untuk mengembalikan semula tahap kesihatan diri, kita akan terdedah dengan pelbagai penyakit kronik seperti Lemah JantungSakit Buah Pinggang dan banyak lagi.

Tahap kesihatan mestilah dipantau setiap hari tanpa rehat kerana ia akan menentukan nilai hidup pada masa kan datang. Jika apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku.


Lemah Jantung



Sakit Buah Pinggang



2. Mental Diri

Mental bukanlah perkara biasa yang boleh dipandang enteng begitu sahaja. Kesan tidak mengamalkan piramid aktivit makanan boleh menyebabkan kesihatan mental diri terjejas.


Ini kerana, kesihatan mental diri juga dipengaruhi oleh gaya hidup diri sama ada ke arah yang lebih positif ataupun sebaliknya.


Mental diri yang tidak sihat boleh membawa kepada penyakit mental seperti DepresiStres dan banyak lagi.








3. Fizikal Diri


Piramid aktiviti fizikal ini amat beguna untuk seseorang mendapatkan kesihatan fzikal yang baik. Piramid aktiviti ini melatih diri dengan pelbagai jenis aktiviti yang sesuai dengan kehendak diri seseorang.

Aspek fizikal akan mempengaruhi aktiviti seseorang untuk membuat kerja seharian. Antara penyakit yang boleh membawa kepada kemorosotan dalam aspek fizikal diri ialah Obesiti






Rujukan

Kegemukan (Obesiti) - PORTAL MyHEALTH. (2014). daripada http://www.myhealth.gov.my/kegemukan-obesiti/
Punca, Tanda & Cara Mencegah Penyakit Buah Pinggang. (2015). daripada http://alibukansetan.blogspot.com/2015/02/punca-tanda-cara-mencegah-penyakit-buah.html
https://www.youtube.com/watch?v=6xugaM6e5
https://www.youtube.com/watch?v=OoEE5hQDQGE

Kredit: 

Muhamad Alif Naqiudin Bin Nazli. (2019). Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa. Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan . Bahasa Melayu (A), Ambilan Jun 2019

No comments:

Post a Comment