Sunday, September 22, 2019

Amalan Gaya Hidup Sihat: Kesan Mengabaikan Piramid Makanan

Amalan Gaya Hidup Sihat: Kesan Mengabaikan Piramid Makanan


Tabiat makan yang buruk termasuk terkurang atau terlebih makan , tidak mempunyai cukup makanan yang sihat kita perlu setiap hari, atau memakan terlalu banyak jenis makanan dan minuman yang rendah serat atau tinggi lemak , garam dan gula. Tabiat makan yang tidak sihat boleh menjejaskan pengambilan nutrien kami, termasuk tenaga, protein , karbohidrat , asid lemak , vitamin dan mineral serta serat dan cecair.

Bagaimanakah pemakanan yang tidak seimbang kesan kepada kita?

Pemakanan yang tidak seimbang boleh menjejaskan kesihatan kita seharian dan kesejahteraan dan mengurangkan keupayaan kita untuk menjalani kehidupan yang menyeronokkan dan aktif.
Dalam jangka pendek , pemakanan tidak seimbang boleh menyumbang kepada tekanan, keletihan dan keupayaan kita untuk bekerja, dan dari masa ke masa , ini boleh menyumbang kepada risiko mendapat beberapa penyakit dan masalah kesihatan lain seperti:
Berat badan berlebihan atau obes
Walaupun mungkin ada beberapa faktor genetik yang terlibat , tetapi sebab-sebab utama mengapa ramai daripada kita menghadapi masalah berat badan berlebihan adalah makan makanan yang terlalu banyak atau makan makanan ringan tanpa kawalan. Selain itu, makan makanan atau minuman yang tinggi kandungan tenaga ( kilojoule ).

Tekanan darah tinggi
Pengambilan garam dan natrium yang tinggi serta pengambilan kalium rendah disebabkan oleh tidak makan buah-buahan yang cukup dan sayur-sayuran dan pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi .

Kolesterol tinggi
Makan terlalu banyak lemak tepu meningkatkan tahap kolesterol. Walau bagaimanapun , kajian telah menunjukkan bahawa mengurangkan lemak tepu dan menggantikannya dengan makanan sehari-hari yang mengandungi lemak lebih tak tepu boleh mengurangkan tahap kolesterol.

Diabetes jenis -2
Diabetes jenis 2 berlaku apabila pankreas tidak menghasilkan insulin yang mencukupi atau sel-sel tubuh menjadi kebal kepada insulin. Insulin adalah hormon yang dihasilkan dalam pankreas yang membolehkan glukosa (gula) untuk meninggalkan aliran darah dan memasuki sel-sel untuk digunakan sebagai bahan api. Kajian telah menunjukkan bahawa makan diet makanan yang tinggi kalori , makanan halus dan minuman, seperti soda atau jus buah-buahan, serta makan  buah-buahan mentah, sayur-sayuran, dan bijirin penuh yang terlalu sedikit boleh meningkatkan risiko penyakit diabetes jenis 2.

Rujukan :

Faridah Abdul Rashid. (2009). Pemakanan seimbang untuk remaja. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kredit :

Muhammad Amir Mirza Bin Md Yazid. (2019). Intitut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa. Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan. Bahasa Melayu (A), Ambilan Jun 2019.

No comments:

Post a Comment